Tips och råd

FÄRGER

På en skärm visas bilder i färgläget RGB (röd, grön, blå), men i tryck använder man sig av fyra färger: CMYK (cyan, magenta, gul svart). Mer om det kan du läsa i nästa stycke. Om du däremot har en logga med till exempel rött och svart tryck och vill ha kuvert eller brevpapper används inte alla dessa fyra färger, utan endast två. Då trycker man med PMS-färger. Är du osäker på färger är det säkrast att slå en signal och fråga!


SOM VATTENFÄRG

Om man blandar gul och blå vattenfärg får man en grön färg. Precis så fungerar det när de fyra tryckfärgerna skapar en färgbild med tusentals nyanser. För varje färg görs en tunn plåt som sätts in i tryckpressen. Grovt uttryckt skulle man kunna säga att plåten fungerar om en stämpel och färgar av sig olika mycket färg på olika ställen beroende på hur tätt rastret är. För en orange ruta ligger det till exempel mycket gult och magenta (rosa), men inget svart eller cyan (blå).


LOGOTYPER

Blir din logotyp taggig och ful i annonser och i tryck? I så fall är den med största sannorlikhet en pixelbild och inte en vektoriserad bild. Skillnaden kan du se lite längre ner på de två Skilltryck-logotyperna.

 

Pixelbild
En pixelbild är uppbyggd av en massa små punkter. Om man förstorar en sådan bild gör man punkterna större, vilket gör att bilden ser suddig och taggig ut. Raka linjer kan ofta se ut som trappsteg... Bilden och bakgrunden sitter också ihop så att det blir en vit platta bakom loggan om du lägger den till exempel över en bild eller färgad bakgrund. Bilder som har ändelsen .jpg .gif .jpeg eller .tif är pixeluppbyggda bilder. Dessa format är bra till fotografier, men ska inte användas till logotyper.


Vektorbild
En vektorbild däremot är gjord för att kunna förstora hur mycket som helst utan att bilden tappar i kvalité. Om du lägger en vektoriserad logga över en färgad bakgrund lyser bakgrunden igenomoch du slipper den vita rutan. En vektoriserad logga har oftast ändelsen .eps. Ett foto kan inte vektoriseras.



Vi hjälper dig gärna att rita om din logga om den inte är vektoriserad. Då får du en logga som fungerar i alla sammanhang en gång för alla.

UTFALL OCH SKÄRMÄRKEN

När man har en bild eller färgad platta som ska täcka en hel sida, eller gå ända ut till kanten på något håll använder man sig av utfall. Man låter helt enkelt bilden fortsätta 2-3 mm utanför dokumentet. Dessa millimetrar skärs sedan bort, men om man inte har utfallet riskerar man att få en liten vit glipa om alla ark inte ligger helt exakt när man skär. För att veta var man ska skära lägger man till skärmärken. På bilden ovan kan man se att fotot fortsätter två millimeter utanför skärmärkena. Dessa två millimeter kommer alltså inte med på slutprodukten.


UPPLÖSNING

Det är inte bara i filmer vi vill ha en bra upplösning – i tryck är man beroende av att bilderna är högupplösta. För att en bild ska se bra ut på en skärm räcker det med en upplösning på 72 dpi, men i tryck krävs det 300 dpi för ett bra resultat. Det innebär att det sällan blir bra med bilder som man laddat ner från internet, om de inte är från en sida som säljer bilder. Det kan se bra ut på din skärm, men i tryck blir det som klövern till höger på bilden ovan. Fråga gärna oss om du är osäker!

NÅGOT OKLART?

Kolla gärna vår cheklista om du ska lämna digitlt material till oss. Det är inte alltid lätt att förstå krångliga facktermer. Slå oss en signal om du vill veta mer, på 0370-733 30.


ÖPPETTIDER
Måndag-Torsdag 7.00-16.00
Fredag 7.00-13.00

Välkommen!

 

TELEFON
Växel: 0370-733 30

 

E-POST
order@skilltryck.se
info@skilltryck.se

Övriga kontaktuppgifter hittar du här.

 

VAD GÖR VI?
Mer än du tror, brukar vi skryta med. Långt ifrån bara trycksaker som visitkort och kuvert i alla fall. Vi har webbhotell, fixar mässmaterial, tidningar, fotoböcker och medlemsutskick med variabeldata. Vi trycker både i offset och digitalt. Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer!